Une
branche d'arbre... pas comme les autres ? |
|
Texte
1
Liviae, olim post Augusti statim nuptias Veientanum suum revisenti, praetervolans
aquila gallinam albam ramulum lauri rostro tenentem, ita ut rapuerat, demisit
in gremium; cumque nutriri alitem, pangi ramulum placuisset, tanta pullorum
suboles provenit, ut hodie quoque ea villa ad Gallinas vocetur, tale vero lauretum,
ut triumphaturi Caesares inde laureas decerperent; fuitque mox triumphantibus,
illas confestim eodem loco pangere; et observatum est, sub cujusque obitum arborem
ab ipso institutam elanguisse. Ergo novissimo Neronis anno et silva omnis exaruit
radicitus, et quidquid ibi gallinarum erat interiit.
Suétone, Vie
des douze Césars, Galba, I, 2 et 3. Edition Nisard, Paris, 1848.
Lexique
du texte de Suétone
Texte
2
Sunt et circa Divum Augustum eventa ejus digna memoratu. Namque Liviae Drusillae,
quae postea Augusta matrimonii nomen accepit, cum pacta esset illa Caesari,
gallinam conspicui candoris sedenti aquila ex alto abjecit in gremium inlaesam,
intrepideque miranti accessit miraculum. Quoniam teneret in rostro laureum ramum
onustum suis bacis, conservari alitem et sobolem jussere haruspices ramumque
eum seri ac rite custodiri: quod factum est in villa Caesarum fluvio Tiberi
inposita juxta nonum lapidem Flaminia via, quae ob id vocatur Ad Gallinas, mireque
silva provenit. Ex ea triumphans postea Caesar laurum in manu tenuit coronamque
capite gessit, ac deinde imperatores Caesares cuncti. Traditus mos est ramos
quos tenuerunt serendi, et durant silvae nominibus suis discretae, fortassis
ideo mutatis triumphalibus.
Pline, Histoire
Naturelle, XV, 136, 137. Edition M. Ajasson de Grandsagne, Paris, tome 9,
Panckoucke, 1831.
Lexique
du texte de Pline
Comparaison
des textes.
(Vous pouvez vous répartir par groupes pour faciliter le travail! Il
vous faudra alors échanger vos traductions.)
1- Traduisez les
textes.
2- Documentez-vous: à quelle période ont vécu Pline et
Suétone? Quel genre d'ouvrage ont-ils écrit?
3- Repérez les principaux éléments du récit: qui?
quand? où? Ces éléments sont-ils très différents
d'un récit à l'autre?
4- Que signifie la manière dont le rameau est arrivé dans les
mains de Livie (utilisez vos connaissances pour ce qui concerne l'aigle et
lisez bien le texte pour ce qui concerne la poule)?
5- Repérez dans chaque texte toutes les indications concernant le laurier
qui ne figurent pas dans l'autre texte. Que veut souligner chaque auteur en
donnant ces indications?
6- Quel auteur souligne qu'il s'agit là d'un fait prodigieux? Justifiez
votre réponse à l'aide de mots du texte.
7- Concluez en choisissant la phrase qui vous semble convenir le mieux:
- Les Romains n'accordent
que peu d'importance au monde végétal.
- Les Romains aiment
le laurier sauce car il donne un goût délicieux au poulet.
- Les Romains accordent
à certains végétaux une valeur symbolique ( aussi bien
dans les textes que dans les motifs décoratifs).
- Les Romains ont
élevé certains végétaux au rang de divinités,
auxquelles ils rendent hommage (aussi bien dans les textes que dans les motifs
décoratifs).
Pour télécharger
cette activité en RTF (14 K)